Zakoni

Posebnosti pri plačilu prispevkov

Pri obračunu prispevkov v primeru zahteve za izplačilo nadomestila plače med začasno zadržanostjo od dela v breme zdravstvenega zavarovanja je potrebno upoštevati tudi spremembe zakonodaje s področja plačevanja prispevkov za primer brezposelnosti in prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, in sicer:

1. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela - ZUTD-A (Uradni list RS, št. 21/13) – OPROSTITEV ŠE VELJA

39. člen ZUTD-A

39. člen ZUTD-A določa posebno ureditev plačevanja prispevka delodajalca za zavarovanje za primer brezposelnosti. Ta določba vpliva na pogodbe o zaposlitvi, sklenjene po uveljavitvi tega zakona (po 12. 4. 2013) in določa:

  • oprostitev plačila prispevka delodajalca za zavarovanje za primer brezposelnosti za dve leti, če delodajalec z delavcem sklene pogodbo o zaposlitvi za nedoločen čas
  • obveznost plačila prispevka delodajalca za zavarovanje za primer brezposelnosti v višini petkratnika zneska, določenega v zakonu, ki ureja prispevke za socialno varnost za ves čas trajanja zaposlitve za določen čas, če delodajalec z delavcem sklene pogodbo o zaposlitvi za določen čas.

Oprostitev plačila prispevka delodajalca za vsa obvezna socialna zavarovanja v skladu z 2. členom Zakona o interventnem ukrepu na področju trga dela (Uradni list RS, št. 90/15 in 75/17), ni združljiva s spodbudo iz prvega odstavka 39. člena ZUTD-A.

2. Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 96/12, 39/13, 99/13 – ZSVarPre-C, 101/13 – ZIPRS1415, 44/14 – ORZPIZ206, 85/14 – ZUJF-B, 95/14 – ZUJF-C, 90/15 – ZIUPTD, 102/15, 23/17, 40/17 in 65/17)

155. člen - plačilo prispevka za zaposlene invalide  - OPROSTITEV ŠE VELJA

Invalidska podjetja in zaposlitveni centri ter delodajalci za zaposlene invalide nad predpisano kvoto, določeno s predpisi, ki urejajo zaposlovanje invalidov, so oproščeni plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje na način in pod pogoji, kot jih določa zakon, ki ureja zaposlitveno rehabilitacijo in zaposlovanje invalidov.

Invalidska podjetja

Prvi odstavek 74. člena Zakona o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov – ZZRZI določa oprostitev plačila prispevkov (razen prispevka za zaposlovanje) za invalidska podjetja in zaposlitvene centre. Invalidska podjetja so gospodarske družbe z najmanj 40 % zaposlenih invalidov. Skladno z navedeno določbo so invalidska podjetja oproščena plačila prispevkov za socialno varnost le za zaposlene invalide. Kot izjeme, za katere velja oprostitev plačila prispevkov za vse zaposlene delavce v invalidskih podjetjih (torej za invalide in za neinvalide), ZZRZI določa:

  • zaposlitvene centre,
  • invalidska podjetja, ki imajo zaposlenih več kakor tretjino invalidov, ki niso delovni invalidi II. ali III. kategorije oziroma imajo zaposlenih več kakor tretjino delovnih invalidov s prišteto dobo za pridobitev in odmero pravic na podlagi osebnih okoliščin, in
  • invalidska podjetja, ki imajo zaposlenih vsaj 50 % invalidov.

Invalidska podjetja, ki so oproščena plačila prispevkov za vse zaposlene, morajo izpolnjevati zgoraj navedene pogoje v obdobju celega meseca, na katerega se nanaša izplačilo dohodka iz delovnega razmerja in vsaj do dne, ko izplačajo dohodek iz delovnega razmerja. Če v posameznem mesecu delež zaposlenih invalidov pade pod 50 %, oziroma delež invalidov, ki niso delovni invalidi II. ali III. kategorije ali delež delovnih invalidov s prišteto dobo za pridobitev in odmero pravic na podlagi osebnih okoliščin pade pod eno tretjino, mora invalidsko podjetje za tisti mesec plačati prispevke za »neinvalide«.

Za izplačila dohodkov iz delovnega razmerja od 1. 1. 2015 dalje so invalidska podjetja, ki lahko uveljavljajo oprostitev za vse zaposlene delavce, oproščena plačila prispevkov za socialno varnost za zaposlene delavce, ki niso invalidi, le do višine trikratnika vsakokratne minimalne plače v Republiki Sloveniji Za vse zaposlene neinvalide, katerih dohodki iz delovnega razmerja so višji, morajo invalidska podjetja plačati prispevke za socialno varnost (delojemalca in delodajalca) od razlike med dejanskimi dohodki iz delovnega razmerja delavca neinvalida in trikratnikom minimalne plače. Pravila v zvezi z oprostitvijo plačila prispevkov za socialno varnost veljajo za vse dohodke iz delovnega razmerja.

Invalidi nad predpisano kvoto

V skladu s 74. členom Zakona o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov – ZZRZI je delodajalec, na podlagi odločbe Javnega jamstvenega, preživninskega in invalidskega sklada RS, oproščen plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje delojemalca in delodajalca, od dohodkov zaposlenih invalidov nad predpisano kvoto. Navedeno velja za vse dohodke iz delovnega razmerja, od katerih se plačujejo prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (plača, nadomestilo plače, razlika do minimalne osnove, neplačana odsotnost, bonitete, povračila stroškov in premije za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje nad neobdavčenim zneskom), razen za nadomestila, ki jih delodajalec izplačuje po predpisih pokojninskega in invalidskega zavarovanja.
ZZRZI v poglavju o kvotnem sistemu določa pogoje, kdaj se zaposleni invalid šteje za invalida nad kvoto. Za nadzor nad izpolnjevanjem kvote je pristojen Javni jamstveni, preživninski in invalidski sklad RS.

156. člen - delna oprostitev plačila prispevkov delodajalcev za starejše delavce – DOLOČBA SE ZAČASNO (DO 31. 12. 2019) NE UPORABLJA

ZPIZ-2 v 156. členu določa delno oprostitev plačila prispevkov delodajalcev za starejše delavce. Zavezanci za plačilo prispevkov delodajalcev so oproščeni plačila prispevkov delodajalcev:

  • v višini 30 % za delavce, ki so dopolnili 60 let starosti in
  • v višini 50 % za delavce, ki izpolnjujejo starostni pogoj za pridobitev pravice do predčasne pokojnine po drugem odstavku 29. člena ZPIZ-2C.

Velja za vse, ki so pred 1. 7. 2013 izpolnili starostni pogoj in za tiste, ki bodo ta pogoj izpolnili po 1. 7. 2013 – vendar le za obračune plač in nadomestil plač za julij 2013.

Olajšava (50 %) bo za zavarovanca veljala, dokler bo zaposlen in vse do meseca, v katerem bo dopolnil 60 let. Potem bo zanj delodajalec lahko uveljavil 30 % olajšavo.

Navedeni oprostitvi za prispevek po ZPIZ - 2 se izključujeta, kar pomeni, da ni mogoče uveljavljati obeh hkrati. Določba 156. člena ZPIZ-2C se ne uporablja za invalidska podjetja, ki imajo celotne prispevke obračunane, vendar ne plačane, temveč odstopljene delodajalcu kot namenska sredstva. Navedena določba se tudi ne uporablja v primeru, ko ima delavec status invalida nad kvoto.

157. člen - vračilo prispevkov delodajalcev za prvo zaposlitev – OPROSTITEV ŠE VELJA

Velja za:

  • delavce, ki niso dopolnili 26 let starosti in
  • matere, ki skrbijo za otroka do tretjega leta starosti,

ko se prvič zaposlijo za nedoločen čas in ostanejo pri istem delodajalcu v zaposlitvi neprekinjeno najmanj dve leti, uveljavijo vračilo prispevkov delodajalca za prvo leto zaposlenosti v višini 50 %, drugo leto pa v višini 30 % prispevkov delodajalca.

Delodajalec lahko uveljavi vračilo prispevkov, če za te zavarovance ni uveljavil vračila prispevkov oziroma enakovredne olajšave na podlagi drugih predpisov. Upravičenci do te olajšave so le delodajalci, torej mednje ne sodi ZZZS kot izplačevalec nadomestila in se tako ta člen ne nanaša na ZZZS. Delodajalci bodo dobili povrnjen le tisti del prispevka delodajalca, ki so ga izplačali v svoje breme. Ne morejo uveljavljati vračila dela prispevka, ki ga je delodajalec za čas „bolniškega staleža“ delavca izplačal v breme ZZZS.

3. Zakon o interventnem ukrepu na področju trga dela (Uradni list RS, št. 90/15 in 75/17, ZIUPTD) – OPROSTITEV VELJA DO 31.12.2019

2. člen – oprostitev plačila prispevkov delodajalca za vsa obvezna socialna zavarovanja

V tem členu so določeni pogoji, pod katerimi je delodajalec za prvih 24 mesecev zaposlitve oproščen plačila prispevkov delodajalca za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zdravstveno zavarovanje, zavarovanje za starševsko varstvo in zavarovanje za primer brezposelnosti, in sicer v primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi z brezposelno osebo, starejšo od 55 let, ki je najmanj šest mesecev pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi prijavljena v evidenci brezposelnih oseb.

Določba 2. člena tega ZIUPTD se uporablja od 1. januarja  2016 do 31. decembra 2017, kar pomeni, da bodo lahko delodajalci navedeno spodbudo uveljavljali za vse zaposlitve, ki bodo realizirane v navedenem obdobju (zadnji dan, ko bo mogoče skleniti pogodbo o zaposlitvi in zanjo uveljaviti spodbudo po tem zakonu, je 31. 12. 2017).

Delodajalec je v primeru zaposlitve starejše brezposelne osebe pod pogoji iz ZIUPTD tako oproščen tudi  plačila prispevka delodajalca za zavarovanje za primer brezposelnosti, ki bi ga sicer moral na podlagi drugega odstavka 39. člena Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-A), v primeru zaposlitve delavca za določen čas, plačevati v petkratnem znesku.

Če delodajalec s tem delavcem sklepa nadaljnje pogodbe o zaposlitvi za določen čas in skupen čas neprekinjene zaposlitve preseže 24 mesecev, v katerih je oproščen plačila prispevkov delodajalca po ZIUPTD, pa je po izteku tega obdobja dolžan plačevati prispevek za primere brezposelnosti v petkratnem znesku, kot to določa drugi odstavek 39. člena ZUTD-A.

4. Zakon o interventnih ukrepih na področju trga dela in starševskega varstva - ZIUPTDSV (Uradni list RS, št. 63/2013, 95/2014) – OPROSTITEV NE VELJA VEČ – oprostitev je bila možna najdlje do 31.12.2017

2. člen – oprostitev plačila prispevkov delodajalca za vsa obvezna socialna zavarovanja

V tem členu so določeni pogoji, pod katerimi je delodajalec za prvih 24 mesecev zaposlitve oproščen plačila prispevkov delodajalca za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zdravstveno zavarovanje, zavarovanje za starševsko varstvo in zavarovanje za primer brezposelnosti, in sicer v primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas z brezposelno osebo, mlajšo od 30 let, ki je najmanj tri mesece pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas prijavljena v evidenci brezposelnih oseb.

Določba 2. člena tega zakona se uporablja za pogodbe o zaposlitvi, sklenjene do 31. decembra 2015 (v primeru, da je bila pogodba o zaposlitvi sklenjena tik pred koncem leta 2015, je oprostitev plačila prispevkov delodajalca  za vsa socialna zavarovanja možna do konca leta 2017).

5. Posebnosti glede plačila prispevkov pri dopolnilnem delu (podlaga 036)

156. člen ZPIZ-2 - delna oprostitev plačila prispevkov delodajalcev za starejše delavce – DOLOČBA SE ZAČASNO NE UPORABLJA

Iz 156. člena ZPIZ-2 je izvzeto dopolnilno delo nad polnim delovnim časom, ki je opredeljeno v ZDR-1, saj ne sledi namenu zakonske določbe o oprostitvi plačila dela prispevkov tistim zavarovancem, ki se vključujejo v zavarovanje in so torej namenjene spodbujanju zaposlovanja brezposelnih oseb. Delna oprostitev plačila prispevkov delodajalcev za starejše delavce, ki opravljajo dopolnilno delo, torej ni možna, saj se navedena oprostitev plačila prispevkov delodajalcev lahko uveljavlja le za delavce v delovnem razmerju (do polnega delovnega časa).

39. člen  ZUTD-A – delna oprostitev plačila prispevkov v primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas - OPROSTITEV PLAČILA PRISPEVKOV JE MOŽNA

Oprostitev plačila prispevka delodajalca za zavarovanje za primer brezposelnosti v skladu s prvim odstavkom 39. člena  ZUTD-A je namenjena odpravi segmentacije na trgu dela in spodbujanju zaposlovanja za nedoločen čas, pri čemer pogoj za uveljavitev navedene olajšave predstavlja zgolj sklenitev pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas (z že zaposlenim delavcem, brezposelno osebo itd.). V primeru, če bi delodajalec z delavcem, ki je že zaposlen za polni delovni čas pri drugem delodajalcu, sklenil pogodbo o zaposlitvi za krajši delovni čas od polnega na podlagi 147. člena ZDR-1 za nedoločen čas, bi bil po navedeni pravni podlagi upravičen tudi do te olajšave, v primeru sklenitve takšne pogodbe o zaposlitvi za določen čas pa bi bil dolžan plačati petkratnik navedenega prispevka delodajalca.

2. člen ZIUPTDSV - oprostitev plačila prispevkov v primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas z brezposelno osebo, mlajšo od 30 let - OPROSTITEV PLAČILA PRISPEVKOV NI MOŽNA

Oprostitev plačila prispevkov delodajalca za vsa obvezna socialna zavarovanja v skladu z ZIUPTDSV je namenjena spodbujanju zaposlovanja brezposelnih oseb, mlajših od 30 let, za nedoločen čas. V primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi po 147. členu ZDR-1 za nedoločen čas, delodajalec do takšne olajšave ne more biti upravičen, saj je eden izmed pogojev po ZIUPTDSV, da delodajalec zaposli brezposelno osebo, mlajšo od 30 let. V tem primeru pa bi bila realizirana dopolnilna zaposlitev osebe, ki nima statusa brezposelne osebe, saj lahko pogodbo o zaposlitvi zaradi opravljanja dopolnilnega dela sklene zgolj delavec, ki je že zaposlen pri drugem delodajalcu, in le po predhodnem soglasju le-tega.

2. člen ZIUPTD - oprostitev plačila prispevkov v primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi z brezposelno osebo, starejšo od 55 let – OPROSTITEV PLAČILA PRISPEVKOV NI MOŽNA

Oprostitev plačila prispevkov delodajalca za vsa obvezna socialna zavarovanja v skladu z ZIUPTD je namenjena spodbujanju zaposlovanja brezposelnih oseb, starejših od 55 let. V primeru sklenitve pogodbe o zaposlitvi po 147. členu ZDR-1, delodajalec do takšne olajšave ne more biti upravičen, saj je eden izmed pogojev po ZIUPTD, da delodajalec zaposli brezposelno osebo, starejšo od 55 let. V tem primeru pa bi bila realizirana dopolnilna zaposlitev osebe, ki nima statusa brezposelne osebe, saj lahko pogodbo o zaposlitvi zaradi opravljanja dopolnilnega dela sklene zgolj delavec, ki je že zaposlen pri drugem delodajalcu, in le po predhodnem soglasju le-tega.

6. Posebnosti glede plačila prispevkov pri javni delih (podlaga 034) – OPROSTITEV PLAČILA PRISPEVKOV NI MOŽNA

Iz same narave in sistemske urejenosti javnih del izhaja, da izvajalci javnih del spodbud za zaposlovanje ne potrebujejo. Zaposlitev na tej podlagi je sofinancirana s strani države in ob upoštevanju sistemskih značilnostih javnih del ter posebnosti zaposlitve, ki se realizira na nesistemiziranem delovnem mestu izven delovnega procesa pri delodajalcu, ne more biti hkrati še predmet ukrepa spodbujanja zaposlovanja v obliki oprostitve plačila prispevkov delodajalca. Glede na navedeno, uveljavljanje spodbude na podlagi zakonov, ki urejajo oprostitve plačila prispevkov delodajalca, pri javnih delih ni možna.